۲۹ مرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۳۱

عراقچی در نشست خبری؛

درخواست اخضر ابراهیمی از ایران برای حضور در اجلاس ژنو2/ بازرسی هواپیما اقدامی غیر دوستانه از سوی عراق است

درخواست اخضر ابراهیمی از ایران برای حضور در اجلاس ژنو2/ بازرسی هواپیما اقدامی غیر دوستانه از سوی عراق است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: وظیفه تصمیم گیری درباره پرونده هسته ای با شورای امنیت ملی است و در صورت انتقال پرونده به وزارت امور خارجه نیز تصمیم نهایی را شورای عالی امنیت ملی خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدعباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره گفتگوی تلفنی کاترین اشتون و محمدجواد ظریف و اینکه آیا تصمیمی درباره زمان مذاکرات و تیم جدید هسته ای گرفته شده است، گفت: در خصوص مذاکرات هسته ای هنوز منتظر هستیم آقای روحانی مسئولیت پیگیری مذاکرات را مشخص کنند که کدام نهاد و فرد مذاکره کننده خواهد بود و تیم ایشان چه کسانی هستند؟

وی ادامه داد: مشخصا زمان مذاکرات مرحله بعدی بعد از انتخاب تیم مذاکره کننده است.

عراقچی گفت: در گفتگوی تلفنی خانم اشتون مطرح کرده که مذاکرات باید در کوتاه ترین زمان از سر گرفته شود و آقای ظریف هم گفته که جمهوری اسلامی ایران علاقه مند به مذاکرات است اما ما مذاکرات نتیجه مند را می خواهیم گفتگو برای گفتگو و مذاکره برای مذاکره مورد پذیرش ما نیست و توقع داریم مذاکرات هدفمند باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره سالگرد کودتای 28 مرداد و اینکه سازمان CIA آمریکا برای اولین بار اعتراف کرده که در این کودتا نقش داشته است، گفت: اسنادی که منتشر شده مربوط به سازمان CIA نیست و ما اتفاقا انتظار داریم که سازمان CIA در این باره اسنادی منتشر کنند.

وی افزود: اسناد منتشر شده به بهانه شصتمین سالگرد از سوی وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شده است و انتشار آن نه چیزی به اطلاعات ما افزوده و نه چیزی از جرایم آمریکایی ها کم کرده است.

عراقچی ادامه داد: دخالت آمریکا و انگلیس را در کودتای 28 مرداد ملت ایران هرگز فراموش نمی کند و امیدواریم اسنادی که منتشر شده و گفته های مقامات آمریکایی به تغییر سیاست های آنها در مورد کشورها بخصوص ایران منجر شود و شاهد نباشیم که روزی دوباره مجبور به انتشار اسناد دخالت شوند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: عذرخواهی وقتی معنا و مفهوم پیدا می کند که همراه با تغییر رفتار باشد و در تغییر رفتار حسن نیت کشورها مشخص می شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه دیپلمات های غربی اعلام کردند ایران ذخایر هسته ای خود را کاهش داده است، تصریح کرد: برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران منطبق بر نیازهای ما پیش می رود اینکه چه مقدار تولید و چه مقدار انبار کنیم چه مقدار آن را به سوخت تبدیل کنیم همه آنها بستگی به نیاز هسته ای کشورمان دارد برنامه هسته ای ما برای تامین نیازها در موضوع انرژی و سایر موضوعات مربوط به انرژی هسته ای است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره توقیف نفت کش هندی در آب های خلیج فارس گفت: در خصوص نفت کش هندی در پی دریافت هشدارهایی از سوی کشورهای جنوبی حوزه خلیج فارس و اعلامیه سازمان بین المللی دریانوردی مجبور به توقف نفت کش هندی شدیم که اقدام به آلودگی آب های خلیج فارس کرده بود.

وی ادامه داد: این مساله هیچ جنبه سیاسی ندارد و کشتی مذکور بعد از بازرسی ها دچار نقص فنی بوده که بنظر می رسد آلودگی ایجاد شده نیز به همین دلیل بوده است البته منتظر تکمیل تحقیقات هستیم که بدانیم مسئولیت آلودگی با این نفت کش بوده است یا خیر.

عراقچی گفت: نفت کش اکنون طبق مقررات بین المللی توقیف شده و حرکت مجدد آن نیز منوط به رفع نواقص فنی است این مساله هیچ ربطی به روابط دوستانه ایران و هند ندارد هند کشور دوست و نزدیک ایران است ما از مشارکت هند در اجلاس سران عدم تعهد و مراسم تحلیف بسیار خرسندیم و خوشحالیم که همکاری های اقتصادی بین دو کشور جریان دارد. موضوع نفت کش یک مساله فنی و کوچک است که بین نهادهای ذیربط حل می شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره سی و پنجمین سالگرد ربوده شدن امام موسی صدر و اقدامات در این زمینه گفت: امام موسی صدر شخصیت بزرگی در جهان اسلام است و نه تنها لبنان بلکه مجموعه جهان اسلام و بیداری در زمان حاضر مدیون ایشان است و موضوع ناپدید شدن ایشان یکی از نگرانی های ما در ایران و همچنین مردم لبنان بوده است و ما کماکان پیگیری ها را به صورت مشترک با مقامات لبنان و دوستانمان در لیبی هم در شورای ملی انتقالی و هم در دولت موجود پیگیری می کنیم از نظر ما پرونده کماکان باز است ولی هنوز سرنخ قابل توجهی بدست نیامده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می شود در کوتای 28 مرداد انگلیسی ها نقش داشته اند، گفت: کودتای 28 مردد اگرچه یک کودتای آمریکایی شناخته شده ولی نباید از نقش انگلستان در کودتا و مسائل قبل از آن غفلت کنیم این واقعه منجر به عقب افتادن جنبش های دموکراسی خواهی در ایران برای 25 سال شد، کسی در ایران نمی تواند مرتکبین این حادثه را فراموش کند.

عراقچی همچنین درباره حمله مجدد تکفیری ها به زینبیه و اقداماتی که در این باره از سوی وزارت امور خارجه صورت گرفته، گفت: اخضر ابراهیمی شب گذشته با آقای ظریف تماس داشت و در این تماس بحث مبسوطی در خصوص سوریه صورت گرفت.

وی ادامه داد: ظریف مجموعه اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای حل مشکل در سوریه را تشریح و اعلام آمادگی کرد که هرگونه کمکی از طرف جمهوری اسلامی بربیاید، دریغ نخواهند کرد. اخضر ابراهیمی نیز اشاره کرد که سوریه تنها راه حل مسالمت آمیز دارد و همچنین بر نقش جمهوری اسلامی ایران بر حل مسائل منطقه ای و سوریه و به حضور ایران در کنفرانس ها بویژه کنفرانس ژنو تاکید داشت.

عراقچی ادامه داد: حملات تروریستی همواره محکوم بوده و ما از جامعه بین المللی می خواهیم با این پدیده شوم مقابله کنند بویژه گروه هایی که با ارسال سلاح به حضور گروه های تروریستی در سوریه کمک کردند، باید برخورد شود، هیچ سازمان و فردی نمی تواند اقدامات گروه های تروریستی در سوریه بویژه اقدامی که در نزدیکی حرم حضرت زینب(س) صورت گرفت را نادیده بگیرند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه ظریف گفته تعهدی به حفظ افرادی که بر اساس ملاحظات سیاسی وارد وزارت امور خارجه شده اند، ندارد، بیان کرد: ایشان دیدگاه کلی خودشان را گفته اند وزارت امور خارجه یک نهاد کارشناسی تخصصی است و مسئولین باید قطعا از تخصص لازم برخوردار باشند این تخصص نیز مهیا نمی شود مگر اینکه فردی از رده های پایین دوره های کارشناسی و سلسله مراتب را بگذراند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: حرکت دیپلمات ها مانند ارتش است و آنها باید از رده های پایین به بالا مراحل پیشرفت را طی کنند.دیدگاه ایشان نیز در همین رابطه بوده است.

عراقچی همچنین در این رابطه که آیا برگزاری جلسه هفتگی با خبرنگاران به معنای ابقای او است، گفت: تغییر سخنگو یک امر بدیهی در هر دولت جدید است و هر وزیری این کار را برای اینکه نشان دهد صدای جدید و سیاست جدید خواهد داشت، انجام می دهد. حضور بنده نشانه این است که فردی برای سخنگویی تعیین نشده و بنده نیز این مسئولیت را در شرایط غیرمنتظره قبول کردم تا این دوره تمام شود.

عراقچی درباره علت لغو سفر فرمانده نیروی دریایی آذربایجان به تهران گفت: سفر فرمانده نیروی دریایی بدلایل فنی به عقب افتاد و علت اصلی آن نیز تغییرات دولت در کشور ما بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا انتقال پرونده هسته ای از شورای عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه در شرایط کنونی توجیه دارد، گفت: شورای عالی امنیت ملی وظیفه تصمیم گیری در این رابطه را دارد، این نهاد به این منظور تشکیل شده که در مورد موضوعات مهم کشور تصمیم گیری کند از آنجا که در مورد موضوع هسته ای تبلیغات بیشتری صورت گرفته مردم فکر می کنند کار شورا تنها این مساله است که اینطور نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: اجرای تصمیمات شورا با نهاد مربوطه است و به طور مثال اگر برای تقویت مرزها تصمیمی بگیرد اجرای آن با نهادهای نظامی است در مساله هسته ای هم باید حتما در سطح کلان تصمیم گیری شود و این تصمیم باید با تایید مقام معظم رهبری باشد اگر هم مذاکراتی صورت گیرد حتما تصمیمات در شورا خواهد بود و مذاکرات از سوی فرد مذاکره کننده انجام می شود.

وی ادامه داد: ظرف 12 سال گذشته فرد مذاکره کننده دبیر شورای عالی امنیت ملی بوده که ممکن است رئیس جمهور تصمیم دیگری بگیرد روحانی قطعا بر اساس منافع کشور و صلاحیت افراد تصمیم می گیرد.

عراقچی همچنین ادامه داد: کاترین اشتون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادثه آمریکا و به عبارت ساده تر وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا است و قطعا تماس وی با آقای ظریف برای تحریک یک امر طبیعی است و طبیعی است که در این تماس موضوع هسته ای مورد بحث قرار گیرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره توقف هواپیماهای ایرانی در بغداد گفت: توقف هواپیماهای ایرانی که عازم کشورهای دیگر هستند توسط عراق اقدام غیردوستانه ای است که صورت می گیرد و به دوستان در دولت عراق اعتراض کرده ایم، البته فشارها را درک می کنیم و حداقل این رفتار خلاف بودن ادعاها بر علیه ایران را نشان داده است، هواپیما غیر از کمک های دارویی و انسانی چیز دیگری یافت نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که مخالفان اسد اعلام کردند با اسد نمی جنگیم بلکه با ایران می جنگیم گفت: این صحبت ها ادعاهای نادرستی است که برای توجیه دخالت ها صورت می گیرد برخی از کشورهای منطقه و خارج از منطقه دخالت هایی را در امور سوریه داشته اند که منجر به شرایط ناهنجار شده است و برای توجیه اقدامات خود به بهانه های واهی دست به اتهام زنی به ایران می زنند. ما تا جاییکه مردم و دولت سوریه نیاز داشته باشند به کمک های خود ادامه می دهیم.

وی درباره مذاکرات سازش در فلسطین بیان کرد: فکر می کنیم این مذاکرات در بدترین موقعیت زمانی صورت می گیرد و این را یک نقشه و توطئه از سوی رژیم صهیونیستی می دانیم که تصور می کنم در شرایطی که دو کشور مهم منطقه درگیر مسائل خود هستند می توانند امتیاز بیشتری بگیرند نباید اجازه دهند که رژیم صهیونیستی از این شرایط سوءاستفاده کند.

وی در پاسخ به این سوال که در حوزه سیاست خارجی چه چیزهایی قرار است تغییر کند، گفت: تغییرات در شیوه ها و رویکردها خواهد بود و سبک و سیاق عوض خواهد شد اهداف جمهوری اسلامی مبتنی بر منافع و آرمان ها و حفظ حقوق است و خود آقای روحانی تاکید داشته که اصول و اهداف جمهوری اسلامی ایران حفظ خواهد شد.

وی درباره اینکه رئیس جنبش عدم تعهد چه تغییری خواهد کرد و شورای عالی ایرانیان چطور اداره خواهد شد، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران یکسال پیش ریاست عدم تعهد را برعهده گرفت و امیدواریم در سالگرد ریاست ایران در این جنبش بخش بین المللی وزارت خارجه بتواند گزارشی از عملکرد این جنبش تهیه و به اطلاع کشورهای عضو برساند، جنبش فاقد دبیرخانه است و در ایران در یک دبیرخانه ملی در ریاست جمهوری تشکیل داده که برای هماهنگ کردن فعالیت های آن در روزهای آینده تصمیم گیری می شود.

عراقچی ادامه داد: شورای عالی ایرانیان نیز به ریاست رئیس جمهور تشکیل می شود اما در این باره که آیا به وزارت خارجه منتقل خواهد شد یا در ریاست جمهوری خواهد بود تصمیم گیری به عهده رئیس جمهور است.

وی در پایان در خصوص انتصاب ها وزارت امور خارجه گفت: اگر یکی دو روز دیگر صبر کنید اخبار را دریافت می کنید، چرخش در وزارت امور خارجه وجود دارد، تابستان نیز فصل نقل و انتقالات است و اکنون نیز با تغییر دولت جدید این نقل و انتقالات صورت می گیرد.

کد خبر 2119186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha